انواع لمینت دندان

لمینت دندان چیست؟

در این مقاله قصد داریم در خصوص مباحث زیر صحبت کنیم.

موادی هم رنگ با دندان که برای اصلاح فرم دندان ها و همچنین بستن بخش هایی که بین آنها زیاد فاصله افتاده و حتی برای هم رنگ کردن بخش هایی از دندان مورد استفاده قرار می گیرد را لمینت می گویند. لامینت در واقع  از دو جنس ساخته می شود: یا کامپوزیت هستند و در مطب ساخته می شوند و یا از جنس سرامیکی می باشند.با توجه به اینکه توسط لمینت دندان می توان دندان هایی فوق العاده زیبا را ایجاد کرد که در آن کمترین تراش بروی دندان صورت گرفته لذا شاید اولین راه و طرح درمانی در جهت از بین بردن شکل و فرم بد دندان چیزی جز لمینت نباشد.

\لمینت دندان

انواع لمینت دندان

لمینیت ها ( ونیرها ) دو نوعند :

  •  لمینت سرامیکی دندان ( روش غیر مستقیم ) : این لمينت دندان سرامیکی از جنس سرامیک یا در اصطلاح عامیانه تر از جنس چینی هستند. دارای ظاهری زیباتر بوده، ثبات رنگ بیشتری داشته و نسبت به لمینت های کامپوزیتی مقاوم ترند. این ونیرها پس از قالب گیری در لابراتوار ساخته میشوند. هزینه ی لمینت دندان با این روش در مقایسه با روش دیگر بیشتر است.
  • لمینت کامپوزیتی ( روش مستقیم ) : در مقابل لمینت سرامیکی ، كامپوزيت دندان قرار دارد که نسبت به لمینت سرامیکی تراش کمتری به دندان داده میشود (و حتی در مواردی که شرایط دندانی مناسب باشد بدون تراش انجام میشود) ، میزان پایش پذیری (براق تر شدن سطح) و عبور نور کامپوزیت دندان بیشتر است و تنوع رنگ بیشتری داشته (پس میتواند کاملا همرنگ  دندانهای دیگر باشند). همچنین قیمت لمینت دندان با این روش ارزان تر از روش دیگر است. (رجوع شود به قیمت کامپوزیت دندان)

انواع لمینت دندان

کاربرد های لمینت دندان

  1.  استفاده از لمینت برای بستن فواصل دندانی
  2. استفاده از لمینت برای پوشاندن لکه هایی ( لکه های مادر زادی ) که روی دندان وجود دارد
  3. استفاده از لمینت برای دندان هایی که تمایل به سمت زبان دارند
  4. استفاده از لمینت برای دندان هایی که لب پر یا شکسته شده اند.
  5. استفاده از لمینت برای اصلاح به هم ریختگی های خفیف یا متوسط دندانی

           کاربرد های لمینت دندان

مواردی که نمی توانیم از لمینت دندان استفاده کنیم

بعضی از افراد و یا بعضی از دندان ها قابلیت استفاده از لمینت را ندارند, مانند:

  1. کسانی که در خواب عادت به دندان قروچه دارند.
  2. دندان هایی که ضخامت مینای آن ها به اندازه ی کافی نباشد
  3. افراد بهداشت دهانی کمی دارند
  4. افرادی که سایش دندانی دارند یا عادت به فشردن دندان ها به روی هم دارند
  5. دندان هایی که به سمت لب ها هستند
  6. افرادی که دچار بهم ریختگی های شدید دندانی هستند

لمینت دندان چیست

تراش دندان ها در لمینت دندان

این سوال بسیاری از داوطلبین انجام لمینت دندان است . بیشتر آنها نگران تراش خوردن دندان ها هستند.

برای انجام دادن لیمینت به خصوص لمینت سرامیکی نیاز به تراش دادن دندان وجود دارد اما این تراش بسیار کم است . میزان تراش بستگی به طرح و شکل اولیه ی دندان ها و وضعیت بیمار دارد. البته امروزه نسل جدید تری از لمینت ( لومینیرز) با عمر متوسط بالای 25 سال به بازار آمده است که نیاز به هیچ گونه تراشی ندارد ( یا اینکه نیاز به تراش بسیار کمی دارد) و همین مزیت باعث شده که لب پریدگی و کنده شدن به صفر برسد و یا اینکه در صورت لب پریدگی یا شکستن قابل ترمیم باشد.

عوارض درمان لمینت دندان

  • حساسیت های مدت دار بعد از درمان:

درمان لمینت هم مانند بقیه ی درمان های ترمیم دندان با حساسیت گرما و سرما روبروست و بعداز مدت زمانی این حساسیت از بین رفته و از بین رفته.

  • شکستگی دندان لمینت شده:

برای اینکه طول عمر دندان درمان شده بالا رود باید فرد از ابتدا شرایط درمان را داشته باشد و به درستی انتخاب گردد و به بیماری های دهانی دچار نباشد تا از شکستگی دندان کاهش یابد و یکی از عواملی که طول عمر دندان را بالا میبرد نخوردن غذاهای سفت و گاز زدن های سخت بوده . اگر دندانی که درمان شده است و به علت های متفاوت با پریدگی و شکستگی همراه شود میتوان در ترمیم کردن آن با لمینت های سرامیکی و یا کامپوزیتی آن را اصلاح کرد.

  • تغییر رنگ لمینت:

با خوردن نوشیدنی ها و غذاهای رنگدار و کشیدن قلیان و سیگار و خوردن چای و قهوه در مرور زمان به تغییر رنگ دادن لبه های دندان منجر شده و هرچقدر که این مواد بیشتر مصرف میشوند تغییر رنگ دندان نیز بیشتر شده و تاثیر بیشتری میگذارد و با کم کردن خوردن این مواد رنگی به سلامت دندان خود اهمیت داده و از تغییر رنگ آن پیشگیری کرده.

مراقبت های بعد از لمینت دندان

  • پس از انجام لمینیت دندان هنگام نوشیدن مایعات باید مراقب مایعات سرد و گرم باشید زیرا لمینیت دندان در برابر تغییر ناگهانی دما حساس می باشند
  • از مصرف مقادیر زیاد قهوه و چای که باعث تغییر رنگ لمینیت دندان می شود بپرهیزید
  • از گاز زدن یا جویدن مواد غذایی سفت و سخت و ترد و شکننده مانند سیب، هویج خام، آجیل، تخمه، ته دیگ و … خودداری نمایید.
  • به طور منظم و روزانه بهداشت دهان و دندان شامل مسواک و نخ دندان رعایت گردد. برای استفاده از دهانشویه حتما از دندانپزشک زیبایی خود مشورت بگیرید زیرا برخی از دهانشویه تاثیر منفی روی لمینت ها می گذارند.
  • مصرف دخانیات و سیگار نیز باعث تغییر رنگ لمینت ها می شود. سعی کنید استفاده نکنید یا به میزان حداقل استفاده نمایید.
  • هر 6 ما یک بار برای چکاپ به پزشک خود مراجعه نماید

لمینیت دندان

طول عمر دندان لمینت

در بیشتر موارد افراد سوال می کنند که ممکن است لمینت از دندان جدا شود و یا در مرور زمان پوسیده شود که باید گفت لمینت که به درستی نصب شود و طراحی دقیقی داشته باشد هیچوقت از دندان جدا نمی شود ولی اگر به درستی نصب و طراحی نشود احتمال جداشدنش وجود داشته. اگر محیط دهان با تغییرات گرما و سرما روبرو شود باعث جداشدن لمینت شده و باید کارهای مراقبتی لازم را انجام داد تا از آسیب رسیدن به آن جلوگیری گردد.از گاز زدن و جویدن ته دیگ ها و میوه های سفت باید خودداری کرد و مراقبت های لازم آن انجام گیرد تا عمر لمینت دندان افزایش پیدا کند.دندانی که روی آن ترمیم لمینت انجام شده به همان اندازه پوسیده می شود که دندان طبیعی می پوسد و به همان اندازه که به دندان طبیعی اهمیت بهداشتی داده میشود باید به دندان درمان شده نیز داد تا سالم بماند.لمینت به عنوان پوششی است که فقط روی دندان را در بر گرفته و اگر بهداشت دهان رعایت نشود باعث ایجاد پلاک میکروبی در آن شده و پوسیده شود و باید آن را از پشت ترمیم کرد. در برخی افراد پوسیدگی دندان های جلویی قبلا اتفاق افتاده است و اگر روی دندان های جلویی لمینت انجام شود باعث کم کردن میزان پوسیدگی دندان شده و با استفاده از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از پوسیدگی های دندان پیشگیری کرد.لمینت دندان در واقع به منظور ایجاد دندان هایی زیبا و خوش فرم به کار گرفته می شود . افراد زیادی هستند که آرزوی داشتن یک لبخند زیبا به واسطه داشتن دندان هایی بد شکل و رنگ برایشان تبدیل به یک  افسانه شده است. با پیشرفت روز افزون علم پزشکب خوشبختانه در زمینه دندانپزشکی نیز تغییر و تحولات زیادی انجام شده و امروزه با معجزه ای به نام لمینت شما براحتی می توانید دندان هایی زیبا و خوش فرم و خوش رنگ را تجربه نمایید.

هزینه لمینت دندان

هزینه لمینت دندانی

هزینه ی تمام عمل های مربوط به دندان توسط فاکتور ها و عامل های مختلفی چون محل کلینیک، اعتبار دکتر و رقابت بازار تعیین می گردد. در هر حال اما مهم ترین عامل در تعیین هزینه لمینت دندانی، نوع روکشی است که شما انتخاب می کنید. حال به سراغ سه نوع از عمده ترین نمونه های روکش دندان می رویم.

قیمت روکش کامپوزیتی

اگر به دنبال روکشی ارزان قیمت هستید، حتماً روکش کامپوزیت را انتخاب کنید. زیرا هزینه ی این نوع از روکش بین ۷۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان، برای هر دندان می باشد. این هزینه به نسبت روکش های پرسیلینی یا همان چینی، تقریباً نصف می باشد.

دلیل اصلی این افت قیمت، امکان ساخت این روکش در کلینیک دندانپزشکی سامان به صورت بومی با اتکاء به توان متخصصین دندان پزشکی است. دیگر عامل ارزان تر بودن این دسته از روکش، این است که اجرای آن در تنها یک جلسه ممکن است، در حالی که برای انواع دیگر عموماً دو جلسه احتیاج است.

البته این قیمت پایین تر دلایل قابل تأملی نیز دارد. اول این که در ظاهر و زیبایی روکش پرسلینی بهتر عمل می کند، و دومین دلیل هم این است که ماندگاری روکش کامپوزیتی به زحمت به ۷ سال می رسد. کار جایی بدتر می شود که می بینیم خیلی از بیماران، بعد از دوسال مجبور به تعویض روکش خود می شوند. با این حال هزینه ترمیم این روکش ها نیز به مراتب از دسته های دیگر، پایین تر می باشند.

قیمت روکش پرسلینی

پرسلین معمول ترین ماده ی لمینت دندان به حساب می آید. این نوع از لمینت دندان قیمتی معادل ۳ میلیون تومان، به ازای هر دندان دارد. اما هزینه ی بالاتر این نوع به خاطر ماندگاری بیشترش (۱۰-۱۵ سال)، در دراز مدت به نفعتان تمام خواهد شد. یکی از ویژگی های عمده ی این دسته از روکش، عدم قابلیت تغییر دادن در شکل و ظاهر آن می باشد. این مسئله عمدتاً اما مانعی بر سر راه انتخاب افراد نیست، زیرا کمتر کسی میل به تغییر فرم روکش هایش دارد. اما بهتر است قبل از اقدام به پرداخت هزینه، به این مورد نیز خوب فکر نمائید.

در بیشتر مواقع دو جلسه برای انجام این عمل نیاز است. در بین دو جلسه یعنی حدفاصل جلسه ی اول و دوم، یک سرامیست به ساخت مواد روکش می پردازد. طبیعی است که هرچه کلینیک و پزشک متخصص حرفه ای تر باشند، نتیجه ی لمینت دندان شما بهتر خواهد شد.

قیمت لمینت دندان فوق باریک

انواع فوق باریک مزایای زیادی نسبت به لمینت دندان سنتی به مشتریان ارائه می دهند. با توجه به قیمت بازار، هزینه ی هر لمینت دندان لومینر به ازای هر دندان معادل ۳ تا ۶ میلیون تومان برآورد می شود. اما به طور معمول در مجموع با انواع پرسلینی از لحاظ قیمت، تفاوت معناداری ایجاد نمی کند.  این انواع از لمینت دندان تقریباً ضخامتی معادل نصف دسته ی سنتی دارند، اما همچنان قادر اند تا ۱۵ سال دندان شما را بیمه کنند.

هزینه ترمیم لمینت دندان

باید در نظر داشت که هیچ عمل دندانی تا ابد دوام نخواهد آورد. در نتیجه دیر یا زود شما باید به فکر ترمیم آن باشید. خود این هزینه ی تعمیر و ترمیم از فاکتور هایی است که هنگام انتخاب نوع لمینت دندان، باید به آن دقت کرد. اگر در دهه ی سوم زندگی تان هستید، احتمالاً تا ۶ بار به روکش های جدید نیاز خواهید داشت، و در صورتی که در دهه ی پنجم قرار دارید، دو یا سه مرتبه ی دیگر باید به کلینیک دندانپزشکی دکتر ساسان ترابیان مراجعه کنید.

نکته مهم این است که قیمت ترمیم و جانشینی روکش های دندان، تقریباً با هزینه ی اولیه ی آن مساوی است و به اندازه ی همان دو جلسه زمان می برد. اگر قصد تغییر فرم و شکل لمینت دندان خود را نداشته باشید، احتمالاً اندکی در هزینه ها صرفه جویی خواهید نمود. دندانپزشک شما قادر است تا با یک سرچ ساده در سوابق تان، دقیقاً شکل اولیهی لمینت دندان شما را پیدا کند.

بهترین و مطمئن ترین راه برای ذخیره کردن پول، محافظت از دندان های جدیدتان است. این امر شانس دوام آوردن آن را برای زمانی طولانی، افزایش می دهد.

هزینه های جانبی لمینت دندان

این هزینه های جانبی لمینت دندان جزء مواردی هستند، که کار شما را برای ذخیره ی بودجه تان سخت می سازند. به عنوان نمونه شما در زمانی که روکش از آزمایشگاه به دست دندانپزشک برسد، باید از یک روکش موقت کمک بگیرید. همچنین خرج ها و تغییرات دیگری ممکن است در گذر زمان نیاز باشد، که طبیعتاً موجب بیشتر شدن هزینه ها از پیش بینی تان می گردد.

 

Leave a comment